Tuesday, February 5, 2013

Maggid of Mezrich on Mishpatim

Maggid Devarav LeYaakov, Ohr Torah, Maggid of Mezrich, Parshat Mishpatim
translation by Rabbi Ben Newman
יט  רֵאשִׁית, בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ, תָּבִיא, בֵּית יְהוָה אֱלֹהֶיךָ; לֹא-תְבַשֵּׁל גְּדִי, בַּחֲלֵב אִמּוֹ. The choicest first-fruits of thy land thou shalt bring into the house of the LORD thy God. Thou shalt not seethe a kid in its mother's milk. (Exodus 23:19)


For there are 3 time-periods in the years of a person. The first period are the years of one’s childhood [during which] one goes after desires. The second are the middle years which don’t have quite as many this worldly desires. The third are the years of old age during which one does not have any desires at all. The reason for this is because a person has three partners in him--father, mother, and the Holy Blessed one. This matter is the secret [interpretation of the verse above].  A man has the desires of a woman, for he has a part of his mother, which is female. And-- a woman has the desires of a man, because she has a part of her father in her which is male.  This is the meaning of the verse, “In sin did my mother conceive me (Psalms 51:7) וּבְחֵטְא, יֶחֱמַתְנִי אִמִּי.” The meaning of this is that the partof my mother that I have [inside me] brought me into the hands of this action.

Now let us return to the first matter. Because there are three (previously mentioned) partners in a person.  Therefore, in the childhood years a person has many desires due to the part of their mother that is in them. In the middle years, one doesn’t have as many desires, for the part of his/her mother that is in him/her is already used up. However- in spite of this, one still has more desires from the part of one’s father that is in them. However, in the days of old age, one does not have any desires at all. This is because of the part of the Blessed Holy One that is on one. For one there isn’t a lot (of desire) to separate a person from in the days of old age. However, if a person is separated from desires from the days of youth, during the time that they still have inside of them a piece of mother and father, this is a higher level.

This is the meaning of the passage [above] “The choicest first-fruits of thy land...” The passage means in the time of youth, one should bring “the house of the Adonai, your God.” “Don’t cook a ‘kid’גדי” The word גיד--kid is made up of the same letters as גיד (tendon or phallus)-- “in its mother’s milk”--this means by means of the mother that is in him, meaning desires. (and even though there isn’t a continuation to these words, despite this, I will write the language that I heard which is...) And also in this is the secret of ‘flesh’ and ‘milk, as was mentioned, for the גיד (phallus) only has flesh in it. Also, this is [telling us] that the covenant of the tongue [brit haleshon] and the covenant of the flesh [berit hamaor] are one secret. For in both of them [the tongue and the phallus], there is nothing but flesh. This is the secret of something I have mentioned several times, namely, the expression “my covenant in your flesh” (Genesis 17:13)#, any covenant that is mentioned is nothing but flesh. (However, I do not recall the true secret hinted at in the verse that was mentioned.)

Hebrew:

משפטים
ק
ראשית בכורי אדמתך תביא בית ה' אלקיך. כי יש באדם ג' זמנים בשנים שלו: א' שני נערות שהולך אחר תאוות, ב' שנים אמצעים של אדם שאין בהם כל כך תאוות עוה"ז, ג' שני הזקנה שאין לו תאוות כלל. והטעם לזה לפי שג' שותפין יש באדם, אב ואם והקדוש ברוך הוא. ודבר זה הוא הסוד שאיש יש לו תאות אשה לפי שיש בו חלק האם שהיא נוקבא, ואשה יש לה תאות איש לפי שיש לה חלק אב שהוא דכר. וזהו פי' הפסוק ובחטא יחמתני אמי, פי' החלק של אמי שיש (לי) [בי] הביאני לידי מעשה זו.
ונחזור לענין ראשון, לפי שיש באדם ג' שותפין הנז'. ולכן בשני הנערות יש [לו] לאדם תאוות רבות מצד חלק האם שיש בו. ובשנים אמצעיים אין בו תאוות כל כך לפי שכבר כלה חלק האם שבו, אבל עם כל זה יש לו עוד תאוות מצד חלק האב שבו. אבל בימי הזקנה אין לו תאוות כלל לפי שהוא חלק הקדוש ברוך הוא. נמצא כי מה שאדם פרוש מתאוות בימי הזקנה אין זה רבותא. אבל אם אדם פרוש מתאוות בימי הבחרות, בזמן שיש בו עדיין חלק אב ואם, זו היא מעלה גדולה.
וזהו פי' הפסוק ראשית בכורי אדמתך, ר"ל בימי הבחרות, תביא בית ה' אלקיך, לא תבשל גד"י, [גדי] הוא אותיות גי"ד, בחלב אמו, ר"ל ע"י חלק הא"ם שבו פירש מתאוות.
(ואף שאין המשך לדברים אלו [שאכתוב], עם כל זה אכתוב הלשון [נ"א: ובלשון] ששמעתי זו היא.) וגם בזה הוא סוד בשר בחלב כנזכר, לפי שהגיד אין בו רק בשר. וזהו ג"כ שברית הלשון וברית המעור הם סוד אחד, לפי שבשניהם אין בהם רק בשר. וזה סוד מה שנזכר כמה פעמים לשון ברית בבשרכם, לפי שאין בבריתות הנזכר רק בשר (אבל הסוד האמיתי המרומז בפסוק הנזכר זה איני זוכר).

-----  מקורות ומראה מקומות  -----
לקו"י ד, ב (סי' צז).
ראשית בכורי גו' – משפטים כג, יט. שג' שותפין יש באדם כו' – קידושין ל, ב. ובחטא יחמתני אמי – תהלים נא, ז. ברית הלשון וברית המעור כו' – ס"י פ"א מ"ג. שם פ"ו מ"ד. ברית בבשרכם – לך לך יז, יג.

-----  הערות וציונים  -----
ודבר זה הוא הסוד שאיש יש לו כו' – עיין לקו"י קמ.
כי יש באדם ג' זמנים בשנים שלו – השוה המובא בעבודת ישראל ר"פ מקץ בשם הרה"מ.
וזהו פי' הפסוק ראשית כו' – ראה סי' קטז.

No comments:

Post a Comment