Tuesday, July 16, 2013

Maharal netzach yisrael 1 in honor of tisha beav


Maharal (Yehudah Loew) of Prague-- Netzach Yisrael 1:
(translation mine)
All this you should know, for the letters in the two words Galah (exile) and Ga’al (redemption) are the same, except for in the word Ga’al there is a hint of the Holy One (the alef- the number one, also represents divinity) who redeemed them from the four winds of the world and unified their scattering. And all unity in the world is in the middle. For the corners are divided, and the center is one. Therefore the alef which is Oneness/Unity and an ingathering from the scattering is in the center of the word. However the word galah is spelled with a heh, which is scattering. Scattering is in 4 directions in all the corners/edges and also in the middle. For something that is scattered is scattered throughout the area which includes the four directions and the middle. Even though the middle does not scatter, this thing that is in the middle comes to teach us that there still remains in Israel the power of unity and ingathering, as will be explained. This says to you that the exile by itself is a reason for redemption, for ingathering of the scattered, and for Israel to become one. Therefore the letters of galah are the letters of ga’al, only that scattering is turned into unity which is hinted at in the alef of ga’al.

וכל זה תבין, כי לשון "גלה" ו"גאל" אותיות שניהם שוות, רק שבלשון "גאל" נרמז בו, שהוא יתברך גאל אותם מכל ד' רוחות עולם, ומאחד את הפיזור שלהם. וכל אחדות בעולם הוא באמצע, שהקצוות הם מחולקים, והאמצע אחד. ולכך האלף, שהוא האחדות והקבוץ מן הפיזור, הוא באמצע התיבה. אבל "גלה" הוא בהא, שהוא פיזור, והפיזור הוא בד' רוחות בכל הקצוות, וגם באמצע. שהדבר שהוא מפוזר - הוא מפוזר בכל השטח, שהוא כולל ארבע רוחות וגם באמצע. אף שהאמצעי אינו פיזור, דבר זה מה שיש בהם האמצעי בא להורות כי נשאר בישראל כח אחדות וקבוץ, כמו שיתבאר. ולומר לך, כי הגלות בעצמו הוא סבה לגאולה לקבץ הפיזור ולהיות ישראל אחד. לכך אותיות "גלה" הם אותיות "גאל", רק שנעשה הפיזור לאחדות, שהוא נרמז באל"ף של "גאל...א"

No comments:

Post a Comment